İTO Başkanı Avdagiç: 100 yılı deviren aile şirketi sayısı Japonya’da 30 bin iken neden Türkiye’de 30 sorusuna cevap aramıyoruz

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, 100 yılı deviren aile şirketi sayısı Japonya’da 30 bin iken neden Türkiye’de 30 sorusuna yalnızca yanıt aramadıklarını belirtti.

Şekib Avdagiç, İTO’nun yayımladığı “Soru ve Yanıtlarla Aile Şirketleri: Aile Şirketleri için En Çok Merak Edilen 210 Soru ve 210 Cevap” kitabının İTO Eminönü Merkez Binası’ndaki tanıtım toplantısında yaptığı açıklamada, ailenin toplumun, aile şirketlerinin de iktisadın yapı taşı olduğunu belirterek, aile yapısının ekonomik açıdan ayıran değil, birleştiren bir paha olması gerektiğini tabir etti.

Aile şirketlerinin toplumsal refahın yaygınlaşmasının en değerli aracı olduğu üzere ekonomik kalkınmanın da önemli taşıyıcısı olduğuna dikkati çeken Avdagiç, “Biz, ‘100 yılı deviren aile şirketi sayısı Japonya’da 30 bin iken neden Türkiye’de 30’ sorusuna yalnızca karşılık aramıyoruz. Yapılması gerekenlere işaret ediyoruz. Aile şirketlerinin iç krizlerde yıkılmamasının ilacı, his ile mantığı, unsur ile manayı birleştirmek. Bu ise kültürel kodlarımızda, ahlaki değerlerimizde saklı” diye konuştu.

Avdagiç, Türk aile şirketlerini Türkiye’nin kendi kültürel kodlarıyla, kendine mahsus zayıflıklar ve üstünlüklerle ele alarak, daha yeterli bir işleyişe ışık tutmayı amaçladıklarını söyledi. Güçlü bir ekonomik geleceğin aile şirketlerini güçlü ve parçalanmaz bir formda tutmakla mümkün olacağını vurgulayan Avdagiç, “Aile şirketlerinin sağlıklı biçimde işlemesi, kültürünü kurumsal kültüre dönüştürme kabiliyetine sahip olması, bizim ekonomik selametimiz için çok önemlidir” sözünü kullandı.

“Aile şirketleri toplumun aynasıdır”

Avdagiç, aile şirketlerinin iktisadın, münasebetiyle ülkenin geleceği için büyük bir vazifesi daha olduğunu belirterek, şunları kaydetti:

“Aile şirketleri, aileden çıkan kurucu başkanın vizyonerliğinde faaliyetini sürdürdüğünde büyük şirketlerin ve holdinglerin doğduğu verimli bir kaynaktır. Ülkemizdeki bütün büyük kümelerin mütevazı bir aile şirketi formunda başladıklarını biliyoruz. Ancak Türkiye’nin gururu olmayı, lakin kurumsallaşmayı başarabilen aile şirketleri yakalamışlardır. Kitapta yer alan 210 sorunun yanıtı bize gösteriyor ki aile şirketleri toplumun aynasıdır. Sözgelimi aile şirketlerini dinamitleyen, kısa müddette dağılmasına sebep olan etkenin, kurum kültürü yerine ‘ben’ kültürü olduğunu fark ediyoruz. Bunun temelinde de aslında kaybettiğimiz kimi kıymetlerin bulunduğunu söyleyebiliriz.”

 “100 aile şirketinden yalnızca 4-5’i üçüncü nesle geçebiliyor”

Kitabın müellifi Dr. İlhami Fındıkçı ise Türkiye’de her 100 aile şirketinden yalnızca 20’si ikinci jenerasyona, yalnızca 4-5’inin de üçüncü nesle geçebildiğini söyledi.

Aile şirketlerinin önündeki en değerli mahzurların aile alakaları, irtibat, kurumsallaşma, liderlik, zaman süreci, ekonomik nedenler olduğunu belirten Fındıkçı, “Aile şirketi anayasasının oluşturulması hayati kıymete sahip. Kuruluş ve gelişme sürecinde işte sağlanan muvaffakiyetin sürdürülebilir hale gelmesi için işletmede öndere bağımlı iş odaklı yapının dönüşmesi gerekiyor” sözlerini kullandı.

Fındıkçı, kuralların ve grup ruhunun öne çıktığı, başkan algısının net olduğu, insan odaklı ve kurallı bir yapının temellerinin atılmasının, bu gayeye giden kıymetli bir başlangıç olduğunu vurguladı.

Aile şirketi önderlerine ve önder adaylarına vazifeler düştüğünü kaydeden Fındıkçı, “Kendisini aile ve işletmedeki herkesten üstün gören, günün birinde bütün bu varlığı bırakacağını neredeyse unutan, işletmenin sürdürülebilirliğini yalnızca kendi ile sonlu gören ve benliğiyle savaşta yenik düşen birtakım kurucular, hissedarlar ve aile üyelerinin bu gerçeği görmesi gerekiyor. Bu dönüşümü gerçekleştirmeyenlerin en başta kendileri olmak üzere ailelerine ve aile işletmelerine büyük ziyan verdiğini maalesef iş dünyamızın her noktasında görüyoruz” diye konuştu.

(AA)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir